2014-10-06

MEDELYNO KVARTALUI - NUOSEKLUS VYSTYMAS KOORDINUOJANT VEIKSMUS

Spaudoje pastaruoju metu vis dažniau galima rasti pranešimų apie Medelyno gyvenamojo rajono vystymo perspektyvas, o neseniai patvirtinta rengiamo teritorijos detaliojo plano koncepcija „išjudino“ diskusijas apie naujo gyvenamojo rajono šiaurinėje miesto dalyje vizijos realizavimo galimybes. Siekiant atsakyti į pagrindinius tolesnio teritorijos vystymo klausimus ir išgirsti profesionalią nuomonę, rugsėjo 22 d. įvyko Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos specialistų susitikimas su nekilnojamojo turto vystytojų ir Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos (LASKAO) atstovais. Susitikime buvo ieškoma būdų ir dalinamasi patirtimi, kaip toliau galėtų vykti Medelyno gyvenamojo rajono kompleksinis vystymas.

Medelyno gyvenamojo rajono detaliojo plano koncepcijos brėžinys

Susitikimo dalyviai vieningai sutarė, kad ši teritorija turi visas galimybes ateityje tapti vienu patraukliausių gyvenamuoju rajonu šiaurinėje miesto dalyje, nes yra lengvai pasiekiama (išsidėsčiusi šalia pagrindinių miesto gatvių ir viešojo transporto maršrutų), jos inžinerinis įrengimas yra ganėtinai nesudėtingas (aplink teritoriją jau yra dauguma inžinerinių tinklų), o gretimybėje esančios gamtinės teritorijos pasižymi aukštu rekreaciniu potencialu. Todėl pagrindinis miesto savivaldybės tikslas turėtų būti įsisavinti šią neužstatytą teritoriją ir sukurti prielaidas klaipėdiečiams apsigyventi kokybiškoje aplinkoje, nesikraustant už miesto ribų. Tačiau, tokio dydžio teritorijų (apie 50 ha) vystymas reikalauja ypatingų sprendimų. Pirmiausia, savivaldybės ir potencialių nekilnojamojo turto vystytojų darbo koordinavimo, kuris užtikrintų nuoseklų statinių, infrastruktūros bei bendro naudojimo erdvių plėtojimą. Todėl susitikime daugiausia dėmesio skirta šiems teritorijos planavimo ir vystymo aspektams: kvartalo vystymo proceso administravimo modeliui, sklypų formavimo principams, inžinerinės ir susisiekimo infrastruktūros įrengimui.

Susitikime dalyvavę nekilnojamojo turto vystytojų atstovai sutarė, kad dėl didelio teritorijos ploto bandyti ją vystyti vienu metu – rizikinga bei neracionalu. Buvo pasiūlyta procesą skaidyti į atskirus etapus. Pavyzdžiui, teigta, kad projekto patrauklumas išaugtų tuomet, jei detaliojo plano sprendiniuose būtų numatytas teritorijos skaidymas į ne didesnius nei 5 ha ploto kvartalus ar sklypus. Vystytojų atstovai, remdamiesi savo patirtimi, taip pat pabrėžė, jog vykdant ilgalaikius nekilnojamojo turto vystymo projektus būtina laikytis patvirtintos teritorijos urbanistinės koncepcijos ir vengti žalingų plano sprendinių keitimo jo įgyvendinimo eigoje. Tik griežtai laikantis pirminės gyvenamojo rajono suplanavimo idėjos, bus galima išvengti nepagrįsto teritorijos užstatymo rodiklių (aukštingumo, tankumo ir intensyvumo) didėjimo ar bendro naudojimo erdvių ploto mažėjimo – priežasčių, dėl ko dažniausiai nukenčia tokio masto projektų prestižas, ilgainiui krenta jose pastatyto būsto vertė.

LASKAO atstovai atkreipė dėmesį, kad patvirtintoje teritorijos detaliojo plano koncepcijoje numatytas gana žemas bendras teritorijos užstatymo intensyvumo rodiklis. Architektai pasiūlė apsvarstyti galimybę kai kuriose gyvenamosiose zonose rodiklį didinti (iki 0,8), kartu numatant dalyje teritorijos statyti socialinį ar municipalinį būstą. Pasak jų, tai galėtų paskatinti visos teritorijos plėtrą ir suteikti privatiems investuotojams tam tikrų garantijų, kad teritorija tikrai bus vystoma.



Apibendrinant susitikimo rezultatus, galima išskirti tris pagrindinius jame aptartus Medelyno gyvenamojo rajono tolesnio vystymo aspektus (administracinis modelis, kvartalų formavimas ir infrastruktūros vystymas) ir išsakytas pastabas bei rekomendacijas (pateikiama žemiau).

Teritorijos vystymo administravimas (administracinis modelis):
  • gyvenamąjį rajoną būtina vystyti organizuotai ir koordinuojant veiksmus (suteikti projektui pilotinio projekto, skatinančio miesto vidinių teritorijų antrinį panaudojimą, statusą);
  • sudaryti darbo grupę vystymo administracinio modelio parinkimui ir tolesnių sprendimų priėmimui;
  • apsvarstyti galimybę didinti užstatymo intensyvumą (iki 0,8) gyvenamosiose zonose;
  • laikytis pirminiuose etapuose užsibrėžtos kvartalo vystymo urbanistinės idėjos (koncepcijos).
Kvartalų (sklypų) formavimas:
  • teritorijoje išskirti bendrųjų rajono infrastruktūros objektų ir tinklų, bendro naudojimo erdvių ir socialinių objektų statybos sklypus;
  • teritorijoje kvartalus formuoti mažesnius, įvertinant realius nekilnojamojo turto rinkoje mieste veikiančių organizacijų pajėgumus;
  • sudaryti prielaidas suplanuotus kvartalus vystyti atskirai (atskiriems investuotojams ir skirtingu laiku arba etapais);
  • teritorijoje planuojamų kvartalų viduje numatyti „lankstų“ sklypų formavimą, nustatyti vidinės infrastruktūros, bendro naudojimo erdvių įrengimo bei pastatų statybos architektūrinius reikalavimus;
  • apsvarstyti galimybę numatyti vietą (sklypą) savivaldybės nuomojamo būsto statybai.
Inžinerinės, susisiekimo ir socialinės infrastruktūros įrengimas
  • nustatyti teritorijos vystymo etapus, įvertinant socialinių objektų atsiradimo būtinumą ir inžinerinės infrastruktūros įrengimą;
  • apsvarstyti bendro naudojimo erdvių ir inžinerinių tinklų įrengimo galimybes statant socialinius objektus ar savivaldybės nuomojamą būstą;
  • išskirtų kvartalų vidinį inžinerinį įrengimą sieti su gyvenamojo-komercinio ploto statyba.

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Urbanistinės plėtros departamento Urbanistikos skyriaus informacija

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą